library-869061.jpg

Snoepwinkel

17 januari 2018

Waarom is de ene organisatie in staat om snel verbeteringen en vernieuwingen door te voeren, terwijl een andere organisatie daar meer moeite mee heeft? Wat doet de één beter dan de ander en hoe komt dat? In mijn bijna 25 jaar ervaring zijn deze vragen mij steeds meer gaan fascineren.

 Ik ben mij serieus gaan verdiepen in dit onderwerp. Niet door algemene managementmagazines of -boeken te lezen, maar met behulp van gericht onderzoek. Ik ben begonnen met een studie van de werkwijze van een Braziliaans bedrijf waarmee ik een connectie heb. Zij zijn wereldwijd al decennialang zeer succesvol. In boeken over hun aanpak werd weer verwezen naar andere bronnen. Die heb ik ook geraadpleegd. Tot en met het profiel van het Braziliaanse consultancybureau dat hen heeft begeleid naar een excellerende manier van sturen en organiseren.

Ik voelde mij als een kind in een snoepwinkel: zoveel te kiezen aan interessant en relevant leesmateriaal. De kennis die ik heb opgedaan heeft mijn denken over het structureel doorvoeren van verbeteringen en vernieuwingen sterk aangescherpt. Laat ik het zo zeggen: ik ben me bewust geworden dat de nummer 1-prioriteit van elke organisatie het beter laten presteren van de (operationele) teams zou moeten zijn. Niet eenmalig, maar continu. Want het kan altijd beter. Een smakelijke verrijking voor mij als professional. Lang leve de snoepwinkel!